Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar

Adgang til ZOO: Spørgsmål og svar

  • Skal jeg fremvise coronapas/negativ covid-19-test for at komme ind?

    Nej, Folketingets krav om fremvisning af coronapas er nu fjernet.

    Vær dog opmærksom på, at det fortsat kræver coronapas, hvis du ønsker at sidde indendørs i et af ZOOs spisesteder. Kravet gælder ikke, hvis du bestiller take-away og nyder din mad udenfor.

  • Gælder krav om coronapas for spisesteder i ZOO?

    Til og med tirsdag den 31. august er der fortsat krav om fremvisning af gyldigt coronapas for gæster, som er fyldt 16 år, hvis de ønsker at sidde indendørs at spise. Bestiller du take-away og nyder din mad udendørs, skal du ikke fremvise coronapas. 

    Reglerne for, hvad et gyldigt coronapas er, lyder som følger:

    1. Du er færdigvaccineret

    Ifølge Sundhedsministeriet er man at betegne som færdigvaccineret, så snart man har modtaget sidste stik. Man skal ikke længere vente 14 dage.

    2. Du er vaccineret første gang

    Allerede 14 dage efter, at du har modtaget dit første stik, kan du bruge dit coronapas. 

    For at kunne gøre brug af denne måde, skal det ifølge Sundhedsministeriet være mindst 14 dage og maksimalt 42 dage siden, at du fik første stik.

    3. Du kan fremvise en negativ covid-19-test

    Er du ikke vaccineret, skal du fremvise en negativ covid-19-test. Dette gælder alle gæster på 16 år og opefter. 

    Testen må maksimalt være 96 timer gammel ved PCR-test eller 72 timer gammel ved hurtigtest. Både PCR-test og hurtigtest kan anvendes, og testen kan fremvises enten på papir eller digitalt. Det vigtigste er, at man kan se navn, testtidspunkt og resultat på testen. 

    Derudover skal man kunne fremvise sygesikringskort, pas, kørekort eller andet offentligt udstedt ID-kort, der matcher navnet på testen.

    4. Du kan fremvise en positiv covid-19-test

    Er du tidligere testet positiv for covid-19, behøver du ikke at have en negativ test, såfremt din positive test er mindst 14 dage og maksimalt 180 dage gammel.

    5. Du er fritaget for test

    Fra den 1. juli 2021 skal borgere kunne fremvise dokumentation for undtagelse for test eller coronapas.

    Dokumentation udleveres af de kommunale borgerservicecentre. Læs mere her.

  • Hvem er undtaget fra krav om coronapas/negativ test?

    Bemærk at myndighederne per 1. juli har indført krav om dokumentation for fritagelse. Læs mere her. 

    Myndighederne har lavet enkelte undtagelser i kravene om test eller coronapas. Det betyder, at man ikke behøver at medbringe en negativ test ved ankomst til ZOO, hvis:

    - Man er under 16 år gammel.
    - Man af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-19-test.
    - Man som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke bør få foretaget en covid-19-test.
    - Man tidligere har været smittet covid-19.

    Bemærk: Nye regler fra 1. juli

    Fra den 1. juli 2021 skal borgere kunne fremvise dokumentation for undtagelse for test eller coronapas.

    Dokumentation udleveres af de kommunale borgerservicecentre. Læs mere her.

  • Skal jeg købe billet online? Kan jeg ikke købe entré i billetlugen?

    Vi anbefaler, at du køber din billet på forhånd, så du undgår eventuel kø ved billetsalget. 

    Har du ikke mulighed for at købe billet online, er det stadig muligt at købe entrébilletter i billetlugen. 

    Da vi er i en periode, hvor vi har god plads til alle gæster, har vi fjernet kravet om, at man bestiller sin billet til et givent tidsvindue. Man kan derfor altid være sikker på at komme ind.

  • Jeg har ikke mulighed for at købe billet online - hvad gør jeg?

    Hvis du ikke kan købe billet hjemmefra, er det stadig muligt at købe billet hos vores personale i billetlugen på dagen for dit besøg.

    Da vi er i en periode, hvor vi har god plads til alle gæster, har vi fjernet kravet om, at man bestiller sin billet til et givent tidsvindue. Man kan derfor altid være sikker på at komme ind.

  • Jeg har årskort til Odense ZOO - skal jeg også reservere tid/indløse billet?

    Vi har fjernet kravet bestilling af billetter med tidsvinduer for alle gæster, da dette kun er nødvendigt for at styre antallet af gæster i meget travle perioder.

    Som årskortholder kan du derfor bruge dit kort, som du plejer, uden at skulle bestille en tid først.

  • Jeg har årskort til Givskud Zoo/Ree Park/Aalborg Zoo/Jesperhus og skal gøre brug af mit gratis besøg - hvad gør jeg?

    Henvend dig i billetlugen ved ankomst og fremvis årskort til billetpersonalet. Herefter registrerer vi dit besøg og udsteder en billet, som kan bruges i indgangen.

    Da vi er i en periode, hvor vi har god plads til alle gæster, har vi fjernet kravet om, at man bestiller sin billet til et givent tidsvindue. Man kan derfor altid være sikker på at komme ind.

  • Jeg har årskort til en anden attraktion og vil gøre brug af min rabataftale - hvad gør jeg?

    Henvend dig i billetlugen ved ankomst og fremvis årskort til billetpersonalet. Herefter registrerer vi dit besøg og udsteder en billet, som kan bruges i indgangen.

    Da vi er i en periode, hvor vi har god plads til alle gæster, har vi fjernet kravet om, at man bestiller sin billet til et givent tidsvindue. Man kan derfor altid være sikker på at komme ind.

  • Jeg har et fysisk gavekort - hvordan køber jeg billet?

    Hvis du har et fysisk gavekort, er det ikke muligt at købe billet online. Henvend dig i billetlugen ved ankomst og få dine entrébilletter. 

    Da vi er i en periode, hvor vi har god plads til alle gæster, har vi fjernet kravet om, at man bestiller sin billet til et givent tidsvindue. Man kan derfor altid være sikker på at komme ind.

  • Jeg har fribillet, sponsorbillet el. lign. - hvad gør jeg?

    Hvis du har fribillet, sponsorbillet eller andre særlige billetter, skal du ikke gøre yderligere, men kan gå direkte til indgangen og scanne billetten på vilkårlig dato og tidspunkt inden for billettens gyldighed.

    Da vi er i en periode, hvor vi har god plads til alle gæster, har vi fjernet kravet om, at man bestiller sin billet til et givent tidsvindue. Man kan derfor altid være sikker på at komme ind.

    Har du yderligere spørgsmål eller får brug for hjælp, kan du henvende dig i billetlugen, når du ankommer.

  • Jeg er handicappet og har ledsagerkort - hvad gør jeg?

    Gæster med ledsagerkort skal købe en online billet til sig selv, mens ledsageren får en gratis billet udleveret i billetlugen/indgangen, når I ankommer og fremviser ledsagerkort.

  • Kan jeg benytte indgangen ved åstien?

    Det er nu igen muligt at benytte indgangen ved åstien. 

  • Hvilke forholdsregler tager I, og hvad skal jeg gøre som gæst i forbindelse med besøg?

    Vi har forberedt os grundigt og følger myndighedernes retningslinjer, så vi kan give jer et godt og sikkert besøg - men vi har brug for jeres hjælp.

    Før dit besøg i ZOO

    I ferier og andre travle perioder anbefaler vi at købe billet hjemmefra, hvis I vil være sikre på at komme ind. Billetterne skannes direkte i indgangsmøllerne ved ankomst.

    Medbring gerne egen håndsprit. Vi har opsat ekstra håndsprit rundt omkring i hele haven, men det vil være en stor hjælp for os, hvis I tager med til eget forbrug.

    Under dit besøg i ZOO

    I perioder kan der være delvis lukning af områder i ZOO, da vi naturligvis følger myndighedernes anbefalinger. Du kan altid holde dig orienteret om seneste nyt fra haven.

    Derudover har vi opstillet tre generelle retningslinjer, som vi håber, I vil hjælpe os med at efterleve, når I går rundt i haven:

    1. Hold afstand og hold til højre på stier eller i anlæg, der ikke er ensrettede.

    2. Hold øje med de blå skilte rundt i haven

    3. Husk god håndhygiejne

    Rigtig god tur i ZOO!