Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar

Adgang til ZOO: Spørgsmål og svar

  • Skal jeg have en negativ covid-19-test for at komme ind?

    Folketinget har bestemt, at det fra og med 1. marts kræver en negativ covid-19-test at komme ind på udendørs kulturinstitutioner - og dermed i ZOO. 

    Ved ankomsten til ZOO skal du derfor kunne fremvise en negativ test. Her gælder enkelte undtagelser - se mere længere nede på siden.

    Både PCR-test og antigen-test (hurtig-test) kan anvendes. Den må maksimalt være 72 timer gammel målt fra selve test-tidspunktet, når du ankommer.

    Testen skal vises ved ankomsten enten på papir eller digitalt. Man skal kunne se navnet på test-tageren, test-tidspunktet og resultatet.

    Derudover kræver myndighederne, at du sammen med din test fremviser enten sygesikringskort, kørekort, pas eller andet offentligt udstedt ID-kort.

    Bemærk: Indgangen via å-stien er midlertidigt lukket, så længe der er krav om fremvisning af test. Indgang kan derfor kun ske via hovedindgangen på Søndre Boulevard.  

  • Skal børn kunne fremvise en negativ covid-19-test?

    Reglerne fra Kulturministeriet siger, at alle fra og med 15 år og op skal kunne fremvise en negativ test for at komme i zoologisk have.

    Børn under 15 år skal altså ikke have en negativ test med for at kunne komme i ZOO. 

  • Hvem er undtaget fra krav om negativ COVID-19-test?

    Myndighederne har lavet enkelte undtagelser i kravene om negative tests. Det betyder, at man ikke behøver at medbringe en negativ test ved ankomst til ZOO, hvis:

    - Man er under 15 år gammel.
    - Man af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-19-test.
    - Man som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke bør få foretaget en covid-19-test.
    - Man tidligere har været smittet covid-19.

    Har man været smittet med covid-19, skal man i stedet kunne fremvise dokumentation for en covid-19-test med et positivt testresultat, som er foretaget mindst 14 dage og højst 12 uger inden tidspunktet for ankomsten til ZOO. 

    Derudover er det fra 6. april ændret i reglerne, således man nu også kan komme i zoo, når man er færdigvaccineret. Se mere længere nede på siden.

  • Jeg har haft corona - skal jeg medbringe en negativ test?

    Hvis du tidligere har været testet positiv for covid-19, skal du ikke medbringe en negativ test for at komme ind i ZOO.

    I stedet kræver myndighederne, at du fremviser dokumentation for en covid-19-test med et positivt testresultat, som er foretaget mindst 14 dage og højst 12 uger inden tidspunktet for din ankomst til ZOO. 

  • Jeg er vaccineret - skal jeg medbringe test?

    Fra og med 6. april skal man ikke længere kunne fremvise en negativ test, hvis man er færdigvaccineret.

    Et vaccinationsforløb mod covid-19 anses for gennemført 14 dage efter den afsluttende dosis.

    Herefter kan man anvende sit coronapas samt gyldig entrébillet eller årskort for at komme i zoo.

    Husk, at man skal kunne fremvise gyldigt id sammen med sit coronapas.

  • Skal jeg købe billet online? Kan jeg ikke købe entré i billetlugen?

    Pga. covid-19 har vi besluttet at indføre dagspecifikke billetter, så vi kan styre gæstekapaciteten for at sikre en god og sikker oplevelse for havens gæster. 

    Ved at købe billet online er du sikker på, at du kan komme ind i haven på den ønskede dato og i det ønskede tidsvindue.

    Du skal dog i den forbindelse være opmærksom på, at du skal fremvise en negativ covid-19-test for at i ZOO. Testen må maksimalt være 72 timer gammel, når du ankommer til ZOO. 

    Har du ikke mulighed for at købe billet online, er det stadig muligt at købe entrébilletter i billetlugen. Dog skal du være opmærksom på, at du kan risikere at blive bedt om at vente eller komme igen senere på dagen, hvis det næste tidsvindue er udsolgt. 

    Har du årskort, behøver du dog ikke længere at bestille billet på forhånd. Vi har i stedet gjort plads i vores begrænsninger, så man som årskortholder altid kan bruge sit årskort, når man har lyst.

  • Jeg har ikke mulighed for at købe billet online - hvad gør jeg?

    Hvis du ikke kan købe billet hjemmefra, er det stadig muligt at købe billet hos vores personale i billetlugen på dagen for dit besøg. Dog skal du være opmærksom på, at du kan risikere at blive bedt om at vente eller komme igen senere på dagen, hvis det næste tidsvindue er udsolgt. 

    Har du årskort, behøver du dog ikke længere at bestille plads på forhånd. Vi har i stedet gjort plads i vores begrænsninger, så man som årskortholder altid kan bruge sit årskort, når man har lyst.

  • Jeg har købt billet til et bestemt tidsvindue - hvad hvis jeg bliver forsinket/forhindret i at komme?

    Dato- og tidsspecifikke billetter skal bruges på den valgte dato og det valgte ankomsttidspunkt - oplysningerne står på din billet. 

    Skulle du blive forsinket, skal du henvende dig i billetlugen, som kan hjælpe dig med at ombytte billetten til anden dato/tidsvindue. OBS: Er det næste tidsvindue udsolgt, kan du være nødsaget til at vente, indtil der igen er plads i haven. 

    Det er ikke muligt at få billetterne refunderet.

  • Jeg har allerede entrébillet uden specifik dato og tidspunkt - kan jeg stadig bruge min billet?

    Ja, hvis du allerede har en billet, kan du fortsat bruge billetten under de betingelser, der var, da du købte den. Har du fx en billet med 6 måneders gyldighed, skal du blot komme på et valgfrit tidspunkt inden udløbsdatoen, der står på din billet.

    Se på billetten, hvilke betingelser, der gør sig gældende for dig.

    Grænsen på tidsvinduerne er sat sådan, at vi stadig har plads til jer, der kommer med særlige billettyper eller årskort til øvrige attraktioner. 

  • Jeg har årskort til Odense ZOO - skal jeg også reservere tid/indløse billet?

    For at gøre det nemmere for vores årskortholdere har vi fjernet kravet om, at årskortholdere også skal reservere billetter med tidsvinduer.

    Har du årskort, behøver du derfor dog ikke længere at bestille billet på forhånd.

    Vi har i stedet gjort plads i vores begrænsninger, så man som årskortholder altid kan bruge sit årskort, når man har lyst.

  • Jeg har købt årskort til Odense ZOO, men har endnu ikke indløst det - hvad gør jeg?

    Hvis du har købt nyt årskort på hjemmesiden, har du modtaget en årskort-voucher, som er din entrébillet og stadig kan scannes i indgangen. Du behøver derfor ikke at reservere tid på forhånd. Husk dog en negativ covid-19-test, der er maksimalt 72 timer gammel ved ankomsten til ZOO.

    Inden dit besøg er slut, skal du have ombyttet voucheren til et fysisk årskort i ZOObutikken. 

  • Jeg har årskort til Givskud Zoo/Ree Park/Aalborg Zoo/Jesperhus og skal gøre brug af mit gratis besøg - hvad gør jeg?

    Henvend dig i billetlugen ved ankomst og fremvis årskort til billetpersonalet. Herefter registrerer vi dit besøg og udsteder en billet, som kan bruges i indgangen.

    Grænsen på tidsvinduerne er sat sådan, at vi stadig har plads til jer, der kommer med årskort fra andre attraktioner.

  • Jeg har årskort til Odense ZOO - kan jeg få kompensation for lukkedage?

    Vi tilbyder igen kompensation for vores seneste lukkeperiode til de årskortholdere, som måtte ønske det.

    Henvend dig i billetsalget med dit årskort. Så forlænger vi din udløbsdato med 55 dage svarende til nedlukningsperioden.

  • Jeg har årskort til en anden attraktion og vil gøre brug af min rabataftale - hvad gør jeg?

    Henvend dig i billetlugen ved ankomst og fremvis årskort til billetpersonalet. Herefter registrerer vi dit besøg og udsteder en billet, som kan bruges i indgangen.

    Grænsen på tidsvinduerne er sat sådan, at vi stadig har plads til jer, der kommer med årskort fra andre attraktioner. 

  • Jeg har et fysisk gavekort - hvordan køber jeg billet?

    Hvis du har et fysisk gavekort, er det ikke muligt at købe billet online. Henvend dig i billetlugen ved ankomst og få dine entrébilletter. 

    Grænsen på tidsvinduerne er sat sådan, at vi stadig har plads til jer, der kommer med fysiske gavekort. 

  • Jeg har fribillet, sponsorbillet el. lign. - hvad gør jeg?

    Hvis du har fribillet, sponsorbillet eller andre særlige billetter, skal du ikke gøre yderligere, men kan gå direkte til indgangen og scanne billetten på vilkårlig dato og tidspunkt inden for billettens gyldighed.

    Grænsen på tidsvinduerne er sat sådan, at vi stadig har plads til jer, der kommer med andre billettyper.

    Har du yderligere spørgsmål eller får brug for hjælp, kan du henvende dig i billetlugen, når du ankommer.

  • Jeg er handicappet og har ledsagerkort - hvad gør jeg?

    Gæster med ledsagerkort skal købe en online billet til sig selv, mens ledsageren får en gratis billet udleveret i billetlugen/indgangen, når I ankommer og fremviser ledsagerkort.

  • Kan jeg fortsat benytte indgangen ved åstien?

    Grundet krav om fremvisning af test er det for tiden kun muligt at benytte hovedindgangen ved Søndre Boulevard. Vi beklager ulejligheden.

  • Hvilke forholdsregler tager I, og hvad skal jeg gøre som gæst i forbindelse med besøg?

    Vi har forberedt os grundigt og følger nøje myndighedernes retningslinjer, så vi kan give jer et godt og sikkert besøg - men vi har brug for jeres hjælp.

    Før dit besøg i ZOO

    I ferier og andre travle perioder anbefaler vi at købe billet hjemmefra, hvis I vil være sikre på at komme ind. Billetterne skannes direkte i indgangsmøllerne ved ankomst.

    Årskortholdere behøver dog ikke at bestille plads på forhånd, men kan frit komme og gå.

    Husk, at alle gæster fra 15 år og op skal fremvise en negativ covid-19-test, der er maksimalt 72 timer gammel ved ankomsten til ZOO. Enkelte undtagelser gælder - læs mere ovenfor.

    Medbring gerne egen håndsprit. Vi har opsat ekstra håndsprit rundt omkring i hele haven, men det vil være en stor hjælp for os, hvis I tager med til eget forbrug.

    Under dit besøg i ZOO

    I perioder kan der være delvis lukning af områder i ZOO, da vi naturligvis følger myndighedernes anbefalinger. Du kan altid holde dig orienteret om seneste nyt fra haven.

    Derudover har vi opstillet tre generelle retningslinjer, som vi håber, I vil hjælpe os med at efterleve, når I går rundt i haven:

    1. Hold afstand og hold til højre på stier eller i anlæg, der ikke er ensrettede.

    2. Hold øje med de blå skilte rundt i haven

    3. Husk god håndhygiejne

    Rigtig god tur i ZOO!